Skip to content →

Een eerste blik op MyMagic+

De afgelopen jaren heeft Walt Disney World flink geïnvesteerd in enkele nieuwe technologieën om de guest experience te verbeteren; near field communication is een belangrijke geweest. In Nederland wordt deze techniek toegepast in bijvoorbeeld de OV-Chipkaart. Sinds afgelopen zomer brengt Disney Parks & Resorts deze technologie naar de themaparken, winkels en resorts van Walt Disney World. Speciale D-Log reporter Sebastiaan kreeg de kans om MyMagic+, zoals het nieuwe systeem heet, alvast uit te proberen.

MAGICBANDS

Het eerste wat me opvalt als ik de zogenaamde MagicBands ontvang bij het inchecken op mijn resort, is het design. De MagicBand heeft het formaat van een klein horloge en is gemaakt van flexibel rubber. Dit materiaal is niet te zwaar waardoor je eigenlijk al snel vergeet dat je hem om hebt. Het is dit polsbandje wat, zodra je bent ingecheckt, jouw sleutel is tot alle Disney-ervaringen binnen Walt Disney World. Je kunt er mee betalen (mits gekoppeld aan een creditcard), je hotelkamer mee openen, gebruiken als entreeticket voor de themaparken en er FastPasses mee reserveren. Dit alles doe je simpelweg door het polsbandje in de buurt te houden van de ‘readers’; kleine kastjes of paaltjes met het bekende Mickey-silhouet er op.

w765.c6930_r16-9_3537c45f6e0bcaffb80d7f4b0d6e7647

MY MAGIC+

De MagicBand is een onderdeel van het MyMagic+ programma dat Disney na enkele maanden testen de komende weken definitief uitrolt. MyMagic + is een pakket aan diensten om het verblijf in Walt Disney World nog prettiger en makkelijker te laten verlopen. Let op: voorlopig is deze service alleen beschikbaar voor gasten van een Walt Disney World Resort of partner-Resorts die direct bij Walt Disney World boeken.

Sommige Nederlandse bezoekers zullen allicht weten dat een dagje Walt Disney World niet zo makkelijk is en soms zelfs best stressvol kan zijn. Welke parken op welke dag? Wat zijn de wachttijden? Waar moet ik een FastPass voor halen? Waar wil ik eten? Wanneer zijn welke shows en parades? Dit zijn allemaal veel gestelde vragen waar je antwoord op wilt vinden. Al met al kan het uitdraaien op een stressvolle dag, in plaats van een dagje ontspanning. MyMagic+ maakt het mogelijk over al deze dingen van te voren na te denken en zelfs te plannen.

MYDISNEYEXPERIENCE APP

Nadat we onze kamers hebben bezocht (en de MagicBands als kamersleutels hebben gebruikt) is het tijd om het eerste park te gaan verkennen. Daarvoor maken we gebruik van onze smartphone met daarop de MyDisneyExperience app geïnstalleerd (Gratis voor Android en iOS). In deze app vinden we, naast plattegronden van alle parken en resorts, ook realtime informatie over attracties (wachttijden, FastPass-beschikbaarheid), shows (timetable), restaurants (reserveringen) en characters (wie is waar en tot wanneer?). Deze app is ook voorafgaand aan je bezoek te gebruiken om wenslijstjes, plannen of zelfs je eigen parkroutes te maken. De app is ook voor internationale gasten overal te gebruiken door het aanbod van gratis Wi-Fi in de resorts en parken. Door een koppeling met bijvoorbeeld Facebook is je planning vervolgens ook via je tablet of browser te synchroniseren met anderen.

w765.8e67e_r16-9_ac20a57155f72b288b9d9b7601c51b4d

MY FASTPASS +

Eén van de meest gehoorde vragen voor gasten die voor de eerste keer naar Walt Disney World reizen is: Wat zijn FastPasses en waar kan ik ze halen? Als voormalig Cast Member in Disney’s Hollywood Studios was mijn advies altijd: Haal ze direct bij Toy Story Midway Mania, zo snel als je kan! Dit omdat de FastPasses voor deze attractie altijd binnen 35 minuten na parkopening vergeven waren. Met FastPass+ is dat nu niet meer nodig.

Met FastPass+ stelt Disney haar gasten in staat om tijdens het reserveren van je Disney-vakantie al direct drie FastPasses te kiezen voor iedere dag. Zo weet je zeker dat je die ene attractie of show, die je bijzonder graag wilt beleven, ook echt kan doen zonder al te veel wachttijd. Wij hadden bijvoorbeeld al FastPasses voor Toy Story Midway Mania en konden daardoor die ochtend rustig ontbijten en op ons gemak naar Disney’s Hollywood Studios afreizen.

Het gebruik van het nieuwe systeem is makkelijk en werkt zeer efficiënt. We ondervinden eigenlijk geen problemen. Eén puntje van kritiek is dat de gratis Wi-Fi in de parken nog niet 100% betrouwbaar is, waardoor we soms bij het laden wel erg lang moesten wachten. De gratis te gebruiken kiosken die door de parken verspreid staan (uiteraard met daarbij Disney Cast Members) zijn overigens een prima alternatief voor mensen die geen smartphone hebben of mee willen nemen op vakantie.

Vooral als kamersleutel en als betaalmiddel is de MagicBand en het MyMagic+ systeem een grote vooruitgang en erg gemakkelijk. Het zorgt er onder andere voor dat wij de verdere dagen steeds minder de parken in meenamen; kleingeld en dergelijke lieten we in ons hotel achter. Met name voor gasten die voor de eerste keer naar Walt Disney World gaan is de app een uitkomst. Veel duidelijke informatie die realtime wordt bijgewerkt en ten alle tijden weten waar je bent is in de ruim opgezette parken in Orlando zeer welkom!

Published in Features Parken & Resorts Walt Disney World

One Comment

  1. […] weten over MyMagicPlus? Al in 2013 werd het uitgebreid getest door D-Log lezer Sebastiaan en ook in D-Tales aflevering is de techniek uitgebreid […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *