Hoe zou je het vinden om na een bezoek aan Disneyland Paris bij thuiskomst alle foto’s van je attractie-ritjes en ontmoetingen met de Disney-figuren online te kunnen bekijken, om te downloaden, delen met vrienden of te bestellen op bijvoorbeeld een mok of kalender? Het kan na deze zomer met het nieuwe Photopass+. D-log mocht de nieuwe dienst vast testen.

Om verwarring te komen: ja, er is nu al een Photopass-service in Parijs, maar die is beperkt tot het resort zelf: fotografen die je op de kiek zetten bij een officiële character meet & greet voegen je foto toe op een pasje, waarmee je op verschillende punten in de parken alle foto’s kunt bekijken om ze ter plekke aan te schaffen.

w765-1.6e6c1_r16-9_ea194bbb3a94ee307cab45e362936464

De nieuwe Photopass+ gaat verder: ook de foto’s van alle attracties met on-ride fotografie kun je aan je account toevoegen en ook kun al je foto’s meteen bekijken en delen op social media vanuit de Photopass+ app op je telefoon, en na je bezoek ook online bekijken, bestellen of delen in online fotoboeken die je op de Photopass-site aanmaakt.

De bedoeling was dat Photopass+ vanaf juni dit jaar beschikbaar zou zijn in Parijs, maar dit is uitgesteld tot augustus. D-log heeft midden juli drie dagen de service mogen testen.

Hoe werkt het?
Om gebruik te kunnen maken van Photopass+, heb je een account op de site of in de app nodig en een pasje, dat vanaf augustus voor €49,95 te koop zal zijn in de parken. Achterop dit pasje staat een code van 16 letters en cijfers, die je in de app invult om dit pasje te koppelen aan je account. Dat invullen voelde al wel wat achterhaald: de app is onder andere bedoeld om QR-codes van attractiefoto’s mee te scannen om ze aan je account toe te voegen, maar het pasje is niet te scannen: je moet echt de 16-delige code handmatig intoetsen.

Zoals gezegd zijn er twee soorten foto’s die je aan je pasje kunt toevoegen: foto’s gemaakt door de officiële Disney-fotografen bij character meet & greets en foto’s bij attracties waar onderweg een foto van je wordt gemaakt.

Bij de eerste categorie is de procedure heel simpel: voor je op de foto gaat overhandig je je pasje aan de fotograaf, die vervolgens alle foto’s die hij van jou en je gezelschap schiet direct aan je pasje koppelt en daarmee aan je account toevoegt.

Bij attracties zijn er drie manieren: bij de uitgang van attractie, waar de schermen hangen waar iedereen zich staat te vergapen aan de onride-foto’s, staat nu bij elke foto een grote QR-code. Deze kun je met de app scannen om de foto te voegen, of de code die op elke foto staat handmatig in de app invoeren. Deze code bestaat uit vier cijfers (dat was al zo), nu ook vooraf gegaan door een letter: elke attractie heeft een eigen letter. De code van een foto van de Tower of Terror begint bijvoorbeeld met een F, bij Pirates of the Caribbean is dat de A. Een code blijft een dag lang geldig.

Ook kun je bij de verkoopbalie van de foto’s je pasje aan de castmember overhandigen, het nummer van je foto doorgeven en deze zo aan je pasje koppelen.

Daar zit wel een heel opmerkelijk nadeel aan hoe het systeem nu werkt: bij zelf scannen of code invoeren voeg je een low-res foto aan je account toe van 480 bij 720 pixels, terwijl de foto die je door een castmember laat koppelen in HD formaat wordt toegevoegd: 3204 bij 2136 pixels. Zelf QR-code scannen of een code invoeren gaat wel ietsje sneller dan in de rij staan bij de fotokassa, maar dat kwaliteitsverschil is wel echt navenant te noemen.

Tijdens de test was nog niet alles optimaal: Buzz Lightyear Laser Blast was nog niet in het systeem opgenomen en ook de on-ride van de Tower of Terror gaf bij zowel scannen als handmatig invoeren telkens een foutmelding.

De overige foto’s (character meer & greets, Pirates en Big Thunder Mountain) waren vaak al binnen enkele minuten terug te vinden in de app, waarmee ik ook meteen kon delen op bijvoorbeeld twitter en facebook, maar ook per mail of sms. Dat is wel echt een verbetering: nog geen 5 minuten na een ritje in Big Thunder Mountain kon ik al een foto in hoge kwaliteit (en dus niet een fotootje van een tv-scherm, zoals we nu zo vaak doen) met vrienden thuis delen. Mochten de Disney-parken ooit nog eens gratis wifi krijgen (in Disney World hebben ze dat al wel, in Parijs is het nog maar NET beschikbaar in de officiële hotels maar daarbuiten niet) dan is dat natuurlijk fantastische gratis marketing voor Disneyland.

Na aanschaf van de pas kun je er tien dagen lang foto’s aan toevoegen.

w765.6a1f9_r16-9_8ecb80122b95c27a4dfe8f28a9442ea6

Wat kun je met je foto’s doen?

Alle aan m’n account gekoppelde foto’s kan ik ook bekijken door in te loggen op disneyphotopass.eu. Daar staan ze – op de zelf ingevoerde foto’s dus na – in HD-kwaliteit gratis te downloaden, maar ook tegen prijzen als bijvoorbeeld €19,95 voor een mok, €29,99 voor een iPhone hoesje of t-shirt te bestellen op meerdere producten.

Ook kun je hier online foto-albums aanmaken met de foto’s van je account, al dan niet aangevuld met zelf gemaakte foto’s door bijvoorbeeld te uploaden of Facebook, Flickr – of Google Plus-albums te koppelen. Je hebt hiervoor 200 mb opslagruimte tot je beschikking. De online aangemaakte albums zijn dan vervolgens weer te delen met vrienden op sociale netwerken.

w765.345e3_r16-9_095f92c67d84d65ece44ab8b9c334a89.png

Conclusie

De grote winst van Photopass+ is dat je voor 1 vast bedrag van 50 euro ineens onbeperkt de officiële attractie-foto’s en foto’s gemaakt door Disney-fotografen tot je beschikking hebt. Nu betaal je al gauw 15 tot 20 euro voor een onride-foto (toegegeven, in een mooi lijstje), maar dat bedrag heb je er al heel snel uit natuurlijk.

Is dat de moeite waard? Dat oordeel willen we nog even af laten hangen van hoe Disneyland Paris fotografen in wil gaan zetten. In Orlando, waar deze service al bestaat, struikel je in de parken als het ware over de Disney-fotografen die je overal op de foto zetten. Zo heb je dus bijvoorbeeld gegarandeerd een mooi geschoten foto van je volledige reisgezelschap bij het kasteel. Dat is al meer waard dan een foto waarop één iemand ontbreekt omdat hij of zij de foto moest maken van de rest…

Daarbij is de Photopass+ in Parijs nu al wel financieel aantrekkelijker dan die in Orlando: die biedt alleen de low-res-foto’s, wil je alles in HD dan kun je je kiekjes voor nog eens 40 dollar op cd laten branden.

Als je al geneigd was om 2 of 3 foto’s van je bezoek te kopen bij een officieel fotopunt, dan is – op de sjieke lijstjes misschien dan na – het gebruik van Photopass+ een no-brainer, dat haal je er zo uit.

Bovendien zul je zien dat als je eenmaal die 50 euro voor het pasje hebt betaald je ook wat eerder geneigd bent om in de rij te staan voor een foto-momentje met een Disney character, of deze in HD te laten toevoegen bij een fotobooth na een attractie. Value for money, right?

Als Disneyland Paris dan ook, net als in Orlando, flink wat fotografen op strategische lokaties gaat neerzetten zodra de service echt officieel van start gaat dan is de meerwaarde wel degelijk aanwezig.

Het is dan eigenlijk alleen nog maar wachten tot we ook de MyMagic+ polsbandjes in Parijs krijgen die onze aanwezigheid in attracties automatisch opmerken en al die foto’s zonder enig probleem zelf al aan ons Photopass+ account koppelen 🙂

w765.1cb92_r16-9_70409d7c8ebcaa7229e190f2a048e2d5.png


 

D-LOG TESTS PHOTOPASS+

Imagine this: after a nice visit to Disneyland Paris, all your character meet & greets and attraction onride photo’s can be easily viewed, downloaded, purchased or shared online from one handy website. Starting this summer, this will all be possible thanks to the new Photopass+ service, coming to Disneyland Paris later this August. We were given the opportunity to test the new service. 

To avoid confusion: yes, there already is a PhotoPass service in Paris right now, but it’s limited to the resort itself: photographers that take your snapshot at an official character meet & greet add your photo to a card, with which you can view and purchase these photo’s at one of the designated counters throughtout the resort.

The new Photopass + does this as well, but adds the opportunity to also add all of the on-ride photos you’ll find at selected rides to your account and enables you to view all your photos right away and share them on social media from the PhotoPass + app on your phone, and view, order or share online photo albums at the PhotoPass website.

Photopass + was intended to debut last June, but has been postponed until August. We were given the chance to use the system this July and this is what we encountered!

How does it work?

To use Photopass +, you first have to create an account on the site or in the app and buy a pass, which will be available in the parks this August for €49.95. On the back of this card you’ll find a 16-digit code that you manually have to enter in the app to add the pass to your account. That felt a bit outdated: the app is designed among other things to scan QR-codes from onride photos,  but it’s not possible to scan the card: you really have to manually enter the 16-digit code .

As mentioned, there are two types of pictures that you can add to your card: photos taken by the official photographers at Disney character meet and greets and photos at attractions where your picture is taken along the way.

For the first category, the procedure is very simple: you simply hand over your card to the photographer, who then adds all the pictures he or she takes from you directly to your account.

For attractions there are three ways: at the exit of the attraction, where you’ll find the creesn with the onride photos, you’ll find a big QR code addes to all the pictures. Simpy scan the code of your desired picture with the Photopass+  app and you’re done. Every photo also carries a code consisting of a four-digit number, combined with a letter.: each attraction has its own letter. For example, the code for a picture at the Tower of Terror starts with an F, whereas Pirates of the Caribbean carries the A. A code remains valid for one day.

Thirdly, you can also give your pass to the cast member at the photo sales counter, tell him or her the number of your picture and they will add it to your card.

w765.6a1f9_r16-9_8ecb80122b95c27a4dfe8f28a9442ea6

There is however a quite remarkable drawback to how the system works now: by scanning the QR code or manually add the code to the app, a low-res photo of 480 by 720 pixels is added to your account, while letting the castmember add the photo will give you the picture in HD (3204 by 2136 pixels). Of course scanning or adding the code yourself is much quicker than waiting in line for an available castmember, but the difference in quality is nothing to sneeze at..

During the test, not all was working yet: Buzz Lightyear Laser Blast was not included in the system and also the on-ride photo at the Tower of Terror prompted an error message every time we tried adding it.

Added pictures (taken at Character & greets, Pirates and Big Thunder Mountain) were often found in the app within minutes after adding them, enabling us to share them straightaway on twitter and facebook for example, but also by e-mail or SMS. That really is an improvement: 5 minutes after we rode Big Thunder Mountain, we were able to share a high-res photo with friends – instead of the snapshot we used to take from the screens at the exit. Now if only the Disney parks would start to offer free wifi (already available at the parks over at Disney World, whereas this serivce is limited to hotels in Paris), imagine how much free marketing Disneyland would get across social media.

After purchase, you’ll be able to add photos to your pass for ten consecutive days.

What can you do with your photos?

All pictures linked to your account can also be viewed by logging on to disneyphotopass.eu. Apart from the self-added photo’s, you’ll find them there in HD quality free to download, but you can also print them on several objects, such as a mug (€19.95), iPhone case or shirt (both €29.99).

The site will also let you create online photo albums filled with pictures from your account, if wanted supplemented with homemade pictures which you can upload or pick from  linked Facebook, Flickr – or Google Plus albums. For these albums, you’ve got 200 mb of storage capacity. The created online albums can be shared with friends on social networks.

w765.1cb92_r16-9_70409d7c8ebcaa7229e190f2a048e2d5.png

 

Conclusion

The great advantage of Photopass + is that you suddenly have unlimited official attraction photos and photos taken by Disney photographers at your disposal for one flat fee of 50 euros. Right now, buying an onride photo at a counter will easily set you back 15 to 20 euros – admittedly, that does include a nicely themed frame.

Is it worth it? Before we’ll make that judgement, we would like to see whether or not Disneyland Paris plans to let more official photographers roam the parks. In Orlando, you’ll find the everywhere, ready to take a picture of you and your companions in front of nice landmarks such as the castle for instance. Sure beats having to take these pictures yourself, aways leaving the one with the camera to miss from the shot…

Right now, Photopass + in Paris is financially more attractive than the one in Orlando: Walt Disney World only provides the low-res photos, should you want them in HD you’ll have to pay another 40 dollar to get them on a CD.

If you already were tempted to buy 2 or 3 official photos of your visit, using Photopass + is a financial no-brainer, definitely worth your money.

Moreover, you will find that once you’ve paid 50 euros for the card you’ll be more likely to enter queues for a photo opportunity with a Disney character, or wait in line at an attraction photo booth for the HD photo. Value for money, right?

Should Disneyland Paris, just like Orlando, put a lot of photographers at strategic locations in the parks once the service officially starts, then the value is indeed present.

Now if only we could get the MyMagic + wristbands in Paris to detect our presence at attractions and add all these pictures to our Photopass + account automatically… 🙂

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.