25 jaar Disneyland Paris: 2003

Op 12 april 2017 viert Disneyland Parijs haar 25e verjaardag. In deze reeks lees je van dag tot dag hoe elk van die 25 jaren er uit zagen. In 2003 namen we afscheid van de geliefde Main Street Electrical Light Parade…

Het jaar begint met het nieuwe Jungle Book Carnaval. Dit seizoen voegt extra entertainment toe aan het laagseizoen in januari en februari.

Op 23 maart komt er een einde aan 11 jaar vlinders in de buik bij het horen van de eerste tonen van The Baroque Hoedown, de muziek van de Main Street Electrical Light Parade. De lichtjesparade was al sinds 1972 een geliefde klassieker in de Amerikaanse Disney-parken en sinds de opening van Disneyland Paris in 1992 ook hier een terugkerende factor in het avondentertainment.

De MSEP verdwijnt, maar daarmee doven niet de lampjes ’s avonds: vanaf het zomerseizoen van 2003 is er de uit Tokyo Disney afkomstige Fantillusion Parade; de parade had daar van 1995 tot 2001 gelopen. In tegenstelling tot de Main Street Electrical Light Parade had Fantillusion een heuse verhaallijn: de Imagineers deden met een poging het verhaal van avondshow Fantasmic! uit Disneyland Anaheim en Disney’s Hollywood Studio’s in een parade te verwerken.

Helaas kregen we in Parijs een flink uitgeklede versie te zien: va de 31 floats die in Tokyo door het park trokken bleven er in Parijs slechts 13 over.

In Disney Village, dat tot dan toe een heel Amerikaans getint gebied was, opent op de plek van het voormalige Rock n Roll America restaurant het Duits ogende King Ludwigs Castle.

Drie nieuwe partner hotels openen in het voorjaar hun deuren: het Explorer’s Hotel, het Kyriad Hotel en het Vienna International Magic Circus Hotel.
Het Halloweenseizoen brengt dit jaar voor het eerst de komst van karakters die nog jarenlang te zien zullen zijn in oktober en de fancommunity elk jaar opnieuw verdelen in voor- en tegenstanders: de Pumpkin Men, die het park koste wat kost oranje willen verven.

In 2003 wordt André Lacroix de nieuwe CEO van EuroDisney. Hij volgt daarmee Jay Rasulo op die verder in Amerika carrière gaat maken binnen Disney. Lacroix treft een moeizaam lopend resort aan: ondanks de lage budgetten heeft het in 2002 geopende Walt Disney Studios Park een behoorlijke verliespost aan de boekhouding toegevoegd. De aanslagen van 11 september 2001 hebben hun nadelige effect op (internationaal) toerisme en dat is ook te merken aan de cijfers, die na enkele goede jaren weer bijna als vanouds in het rood eindigen.

Om het tij te keren lanceert Lacroix een grootscheepse reclamecampagne onder de noemer NeedMagic?

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.